פיסטולה אנאלית / פריאנלית

האם אתם סובלים כאבים, אי נוחות או דימום באזור פי הטבעת? חשוב לדעת כי אזור פי הטבעת, שמהווה חלק ממערכת העיכול, הוא איזור הרגיש לזיהומים ועשויות להתפתח בו פיסטולות כואבות שמעוררות אי נוחות. ברוב המקרים ובהינתן טיפול תומך, הפיסטולה נעלמת, אך ריימים מצבים חמורים יותר המצריכים התערבות כירורגית ניתוחית, על מנת לאפשר ריפוי תוך שמירה על תפקוד מלא של שריר הסוגר הטבעתי.

ניתוח פיסטולה אנאלית

מה היא פיסטולה אנאלית

פיסטולה אנאלית/  בפי הטבעת, נוצרת בשל מורסה (אבצס) או בשל מחלות מעיים. תחילה מתמלא האזור בנוזל מכאיב, כתוצאה מזיהום. אם האבצס מתבקע מעצמו, נוצרת באזור מעין מחילה או תעלה. מעריכים כי קרוב למחצית מהחולים אשר סובלים מאבצס באזור יסבלו עקב כך גם מפיסטולה. יש לציין כי לעיתים הדבר נובע מסיבות אחרות שאינן מורסות, כגון כיבים או מחלות רקע כגון קוליטיס, קרוהן וכדומה. בחלק מהחולים יאבן הרופא תעלה אחת סמוך לפי הטבעת ובאחרים יאובחנו יותר מאחת. מבחוץ, ניתן לאבחן מעין חור אשר גורם לכאבים ולעיתים לדמם, בעקבות מאמץ וביקור בשירותים. הסימפטומים המציקים עשויים לכלול כאבים, הפרשות, תחושת גירוד. מרבית החולים הינם גברים צעירים מעל גיל 20 ופחות מ-50.

כיצד מטפלים בפיסטולה אנאלית

חולים הסובלים מהתסמינים שציינו קודם לכן יופנו תחילה לבירור רפואי. חשוב ליזום טיפול בפיסטולה אנאלית, שכן בדרך כלל המקום לא מחלים מעצמו. הטיפול המקובל והיעיל הינו כירורגי (ניתוח).
לפני הניתוח יתבצע אבחון הכולל בדיקה פיזית. נעשה בירור האם הפציינט סבל ממורסות או מחלות מעי. במידה ובדיקה רקטלית תעלה ממצא חלקי, עשוי הרופא לבצע בדיקה נוספת של הפיסטולה, באמצעות מכשור שנקרא פרוקטוסקופ וכן בדיקת התעלה. במקרים מסוימים שבהם ישנן תעלות רבות, ניתן להיעזר באולטרה סאונד, MRI וכדומה. לרוב הניתוח איננו מורכב וניתן לבצעו במהלך אשפוז יום. יחד עם זאת, מומלץ כי המנתח יהיה מנוסה, עובדה שתוכל להפחית את הסיכוי לחזרת הפיסטולות.
מטרתו של הטיפול הכירורגי היא לאפשר ריפוי של הפיסטולה האנאלית, תוך שמירה על תפקוד מלא של שריר הסוגר הטבעתי. הרופא יחליט על הטכניקה הכירורגית, על פי מספר התעלות ואופי הפיסטולה. לרוב תתבצע פתיחה של התעלה, לאחר מכן ניקוי וניקוז של הנוזל. הדבר מאפשר ריפוי הרקמה. לפגישת ייעוץ ולטיפול כירורגי, עומד לרשותכם ד"ר עופר לנדאו מהמרכז לכירורגיה מתקדמת.

המרכז לכירורגיה מתקדמת מעניק שירותים רפואיים במסגרת חדרי ניתוח. במרכז ניתן לקבל טיפולים בשלל תחומים החל מפתרונות בריאטריים בדמות ניתוחי שרוול, קיצור קיבה ומעקף. טיפולים מתקדמים בהזעת יתר לפתרון מהיר וקבוע של הבעיה. כמו כן אנחנו מבצעים ניתוחי כיס מרה וניתוחי הרניה בשיטה לפרוסקופית מתקדמת וניתוחים פרוקטולוגים לפתרון בעיית טחורים, פיסורה פיסטולה וכו..