טיפול בהשמנת יתר

כל סוגי הניתוחים הבריאטריים להורדת משקל וחיים בריאים

השמנת יתר היא המגפה של העידן המודרני. היא כרוכה בעלייה בשיעור של מחלות נלוות שונות כמו סכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, מחלות סרטן ועוד. כאשר ערכי ה BMI חוצים את רף ה-40 הסיפור הופך להיות קיצוני ומסוכן ויש לשקול פתרון כירורגי בדמות ניתוח בריאטרי שברוב המקרים פותר את בעיית ההשמנה בטווח הקצר ועוזר לשמור על המשקל בטווח הבינוני והארוך. הניתוחים הבריאטריים המבוצעים על ידי הם קיצור קיבה, ניתוחי שרוול, ניתוח החדרת בלון, טבעת, ומעקף קיבה. הניתוחים הללו מסייעים להורדת משקל מהירה אך על מנת לפתור את בעיית השמנת היתר באופן קבוע יש להקפיד על תזונה וספורט למשך כל החיים. 

כל הטיפולים הכירורגים לבעיית השמנת היתר מוכרים ע"י ביטוחי קופות החולים והביטוחים הפרטיים. 

הטיפול בהשמנה כרוך בדרך כלל בשילוב של שינויים באורח החיים, שינויים בתזונה, פעילות גופנית, טיפול התנהגותי, ובמקרים מסוימים, התערבויות רפואיות או אפשרויות ניתוחיות. כאשר מדברים על שינוי באורח החיים, מדברים על מעבר  לתזונה בריאה יותר עם שליטה מתאימה במנות, הגברת הפעילות הגופנית ושילוב הרגלים בריאים בשגרת היומיום. הקפדה על תזונה מאוזנת ועשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים יכולים לעזור בניהול המשקל. מעקב אחר צריכת הקלוריות ובחירה במזון בריא הוא המפתח. בנוסף, פעילות גופנית סדירה, כגון אימוני אירובי ואימוני כוח, חשובה לניהול משקל. שאפו לפחות 150 דקות של פעילות גופנית בעצימות בינונית בשבוע.

מאוד מומלץ לשלב במהלך הטיפול ייעוץ התנהגותי. ייעוץ וטיפול התנהגותי יכולים לעזור לאנשים להתמודד עם אכילה רגשית, לפתח הרגלי אכילה בריאים יותר ולשמור על ירידה במשקל לטווח ארוך. במקרים מסוימים, ניתן לרשום תרופות כדי לסייע בירידה במשקל. אלה משמשים בדרך כלל בשילוב עם שינויים באורח החיים.

סוגי ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית

שרוול לפרוסקופי

ניתוח שרוול הוא ניתוח לטיפול בהשמנת יתר, במהלכו  מוסרת 75% מנפח הקיבה ונוצרת מעין קיבה בצורת שרוול, המהווה המשך ישיר לצינור הוושט. לאחר הניתוח תהיה מסוגלת הקיבה להכיל בין 50 ל-80 סמ"ק מזון, מה שגורם לשינוי מטבולי בגוף, תחושת שובע, וירידת משקל מהירה.

ניתוח טבעת

במהלך הניתוח כורכים טבעת עשויה מסיליקון מסבב לקיבה. הטבעת יוצרת כיס של 15 ס"מ בחלק העליון של הקיבה אליו נכנס האוכל. המעבר הצר שיוצרת הטבעת גורמת לקיבה העליונה להתרוקן באיטיות ממזון מה שתורם לתחושת שובע ומלאות ועוזר לרדת במשקל. תמיד ניתן להדק ולשחרר את הטבעת

מעקף קיבה

נפח קיבה של אדם שמן יכול להגיע עד ל 1500 סמ"ק. במהלך ניתוח מעקף קיבה מייצר המנתח, בחלקה העליון של הקיבה, כיס בנפח של  15 עד 30 סמ"ק אליו מגיע המזון.  הכיס מחובר אל המעי הדק באופן כזה ששאר הקיבה נשארת ללא מעבר מזון. ניתוח מעקף הקיבה הפך פופולרי מאוד בישראל

 

טיפול בהשמנת יתר, מתבצע במסגרת ניתוחים המתבצעים בהרדמה מלאה, כאשר החולה אמור להתאשפז בבית חולים למשך מספר ימים. הניתוח עצמו מתבצע באמצעות הגישה הלפרוסקופית, כלומר עם מספר חתכים קטנים, אשר מקלים מאוד את ההתאוששות ואת ההחלמה מהניתוח.

משנים הרגלי חיים

ניתוח בריאטרי אינו פעולה רפואית קצרה ונקודתית. למרות שנראה כי מדובר בפתרון נקודתי, ניתוח בריאטרי הוא פעולה רפואית המתחילה תהליך רפואי בריאותי ארוך טווח. כל מי שעובר את אחד מהניתוחים המיועדים לפתרון בעיית ההשמנה חייב להיכנס לתהליך בריאותי קפדני.

בדרך כלל מיד לאחר הניתוח יש להקפיד על שתיית נוזלים צלולים בלבד וצריכת מזונות צחים כמו מרקים, מיצי פירות מדוללים, במים, ג'לי וכדומה, כדי שמערכת העיכול תוכל להחלים מהניתוח. לאחר מכן ניתן להתחיל לצרוך מזונות מרוסקים או נוזליים ולהימנע ממזונות שהם עתירי פחמימות. ניתוחים אלו ישפיעו על אורח החיים בצורה משמעותית לאורך כל החיים.

באופן כללי חשוב להקפיד על אכילה של מנות קטנות בכדי להפחית מהעומס המוטל על הקיבה שהוקטנה. חשוב מאוד גם להימנע משכיבה מיד לאחר האכילה וכמובן שלאחר הניתוח המטופל יקבל הוראות והנחיות נוספות בהתאם למצבו כמו גם בהתאם לקצב ההתאוששות האישי של כל מנותח בפני עצמו.

ההמלצה בדרך כלל תהיה לאכול תזונה עשירה בחלבונים אך דלה בשומנים, להימנע מצריכת אלכוהול וגם לצרוך תוספי תזונה בכדי לפצות את הגוף שלנו בשל אובדן רכיבי התזונה השונים בעקבות השינוי הדרסטי בתזונה.

 

טיפול בהשמנת יתר – פרוצדורה טרום ניתוחית

המופנים לביצוע ניתוחים בריאטריים (המשמשים כאחד הפתרונות לסובלים מתופעת השמנת יתר) צריכים לעבור סט של בדיקות, הכולל: בדיקות דם, צילום חזה, א.ק.ג. צילום ושט, קיבה, אולטרסאונד בטן, יעוץ פסיכיאטרי ועוד. חשוב מאוד ומומלץ כמובן, טרם התחלת הבדיקות המקיפות, להיפגש עם כירורג מומחה בנושא, כדי לשמוע על הסיכויים והסיכונים של הניתוח. 

לאחר שמסיימים את הבדיקה יש לעבור בדיקה של ועדה בריאטרית. לכל בית חולים יש צוות הכולל רופא/ה פנימאי, דיאטנית, ועובד/ת סוציאלית. צוות זה צריך לבחון את נתוני המועמד/ת לניתוח הסובל/ת מתופעה של השמנת יתר, לאשר את הניתוח ורק אז החולה יכול להתקבל לניתוח.