בקע מפשעתי

בקע מפשעתי, הוא התרחבות הנראית כמו שק, של חלל הבטן באזור המפשעות. בקע מפשעתי קורה בעקבות התרופפות דופן הבטן באזור המפשעות. תופעת ההתרופפות היא מולדת או נרכשת עקב החלשות של דופן הבטן עקב תהלכי הזדקנות. בקע מפשעתי נרכש מגיע ברוב הפעמים בגיל מבוגר.  יש דעות על כך שהרניה נוצרת עקב פעילות גופנית פתאומית אך אין לכך הוכחה מוצקת.

התסמינים השכיחים לבקע מפשעתי הם בעיקר נפיחות באזור המפשעה עם כאבים רק בשיעול או מאמץ גופני. וכאבים אלו עוברים לרוב במנוחה.

בקע מפשעתי, הגורמים והטיפול

 

מהו בקע מפשעתי ?

אנשים רבים סובלים מבעיה של בקע מפשעתי או בשמה השני הרניה מפשעתית. התופעה נובעת מרפיון בשרירי הבטן הבקע וכמעט אינה מורגשת בחיי היום יום, כך שניתן לחיות איתה לאורך זמן מבלי לדעת על קיומה. אך במקרים קיצוניים יגרום הבקע לכאבים קשים וחוסר טיפול עלול להביא אפילו למצב מסכן חיים. במקרה כזה יש לפנות לרופא על מנת לעבור בדיקה מקיפה של הבקע ולהתאים טיפול הולם. קיימים מספר מצבים עיקריים העשויים להביא למצב של בקע מפעתי

 

1. חולשה בשרירי הבטן: בקע מפשעתי מופיע לעיתים קרובות כאשר יש חולשה או מתיחה בשרירי דופן הבטן. חולשה זו יכולה להיות קיימת מלידה (מולדת) או להתפתח עם הזמן עקב גורמים כמו הזדקנות, ניתוח קודם או עומס חוזר על האזור.

2. לחץ מוגבר בבטן: פעילויות או מצבים המפעילים לחץ על הבטן יכולים לתרום להתפתחות בקע מפשעתי. אלה עשויים לכלול הרמה כבדה, שיעול או התעטשות מתמשכים, השמנת יתר, הריון או מאמץ במהלך יציאות.

3. מין וגיל: בקע מפשעתי שכיחים יותר אצל גברים מאשר נקבות. הסיבה לכך היא שלזכרים יש חולשה אנטומית טבעית בתעלת המפשעת, שהיא מעבר מהבטן לשק האשכים. בנוסף, הסיכון לפתח בקע מפשעתי עולה עם הגיל.

4. היסטוריה משפחתית: ייתכן שיש מרכיב גנטי בבקע מפשעתי. אנשים עם היסטוריה משפחתית של בקע עשויים להיות בסיכון גבוה יותר לפתח אחד בעצמם.

 

ניתוח בקע מפשעתי

הפתרון המוצע במצב כזה הוא לבצע ניתוח ללא דיחוי. במהלך הניתוח משתילים מעין רשת מיוחדת על גבי דפנות הבטן שיתמכו בשרירים לבל יצנחו מטה. קיימות שתי שיטות לניתוח בקע כאשר הנפוצה בהן היא השיטה הלפרוסקופית המתבצעת במינימום התערבות הניתוח השמרני לתיקון בקע מפשעתי.

בניתוח זה מבצעים . תפירת השרירים מאחה את השבר ומאחדת אותו שוב. זמן ההחלמה מניתוח בקע מפשעתי אורכת כחודש בערך ומשתנה ממטופל למטופל.  במהלך ההחלמה יש לנוח ולא להרים דברים כבדים. ניתוחים מעין אלה כמעט ואינם מבוצעים היום.

 

מתי צריך לבצע ניתוח בקע מפשעתי?

כאמור, בקע מפשעתי אינו מתרפא מעצמו, ההיפך הוא הנכון.  עם הגיל גם הבקע עלול להתקדם  ולגרום לכאבים פתאומיים ובלתי מוסברים ומקרים קיצוניים למצב מסכן חיים. על כן אסור להזניח וברגע שמתגלה הבקע יש לטפל בו ולמנוע סיכונים עתידיים.

איזה ניתוח עדיף? כאן אמור הרופא להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטה. כמובן שהתאוששות מניתוח לפרוסקופי קל יותר ומונע זיהומים וצלקות. עם זאת ישנם מקרים של עדיפות דווקא לצורה השמרנית ועל הרופא לקחת בחשבון שיקולים של יעילות מול סיכון.

ניתוח בקע לפרוסקופי לטיפול בסוגי בקע שונים
חשוב לדעת, כי ניתוחי בקע לפרוסקופיים המבוצעים בהרדמה המלאה נותנים לרוב מענה לבעיה הקיימת, אך למרות היתרונות בסוג טיפול זה, הוא אינו מתאים לכל אחד, מכיוון שלמשל מטופלים בעלי עודף משקל חריג, או כאלה בעלי היסטוריית הדבקויות באזור האגן, אינם מתאימים לסוג ניתוח זה. כמובן שייעוץ פרטני מול המנתח יבהיר את שנדרש לדעת.

  •